woensdag 12 juli 2006

Peeters in a box

Gisteren was het feest van de Vlaamse Gemeenschap. Niet iedereen weet dat. De mensen die op 11 juli níet moeten werken, die weten dat. En diegenen die graag met een Vlaamse Leeuw wapperen. Wie toevallig langs de Grote Markt moest gisteren, zal het ook geweten hebben. Mensen die denken dat ze alles weten, die weten dat misschien ook. (althans, dat denken ze.)

Voor wie wilde, was er met de Gulden Ontsporing in Brussel een dagje volgestouwd met straattheater, muziek, literatuur en meer van dat. Het slotfeest klonk veelbelovend: “Bart Peeters Ontspoort”. Ik geef het toe, dat had ik graag zien gebeuren. Ik heb een haat-liefdeverhouding met Bart Peeters. Soms denk ik: steek die mens in een doos, prik er tien luchtgaatjes in, maar zorg alsjeblieft dat hij er de eerste 5 jaar niet meer uitkomt. (Andere favoriete doos-slachtoffers: Ben Crabbé, Jan Leyers, Erik Van Looy en Wouter Deprez) En soms dan doét hij het gewoon weer en denk ik: sterk bezig, Bart P. Zoals gisteren.

Ik stond niet tussen die heupwiegende massa gisteren op de Grote Markt. Ik zou niet weten waarom. Maar ook bij de openbare omroep was er geen ontsnappen aan. Normaal zap ik zoiets vingervlug weg (Night of the Proms, Nekka nacht, Clouseau in’t Midden, Lotti in Russia, zap zap zap.) maar deze keer ben ik blijven hangen, omdat ik een flits van Stef Kamil Carlens wou meepikken. Heeft nog iemand die afsluiter gezien trouwens, Stef Kamil die in zijn schoonste Antwerps ‘Ik wil deze nacht in de straten verdwalen’ van Wannes Van De Velde zingt. Waaw.

Maar het ging dus over Bart Peeters. Hoe hij het publiek stilletjes in het vuistje doet lachen als hij zichzelf weer eens grandioos belachelijk maakt door tropisch zijn heupen in het rond te zwieren. Hoe hij zo hyperenergiek over dat podium botst, die gitaar vastpakt en doodleuk een ingetogen streepje kleinkunst brengt. En dan weer lachen en giechelen en samen met Djamel Arabische klanken produceren terwijl de geelzwarte vlaggetjes enthousiast blijven wapperen. Bart Peeters, entertainer met een hoekje af. Ik was onder de indruk.

Maar nu toch maar snel snel terug in de doos, voor de liefde weer omslaat.

3 reacties:

IK WIL OOK ZO'N DOOS!!!

om in te gaan zitten, of om zelf iemand in te steken?

eentje om zelf in te zitten en eentje voor al den andere rommel. :)