dinsdag 1 augustus 2006

bweurk, spelling!

De nieuwe spelling is er! (zucht) Zou iemand daar echt enthousiast over zijn? En noem mij eens één individu die de vorige aanpassingen al volledig onder de knie heeft. Martine Tanghe en andere taalbobo's tellen deze keer niet mee. Maar ok, vanaf vandaag, 1 augustus, zijn de nieuwe regels van kracht.

"Er verandert eigenlijk niet veel", zeggen ze. Tiens, waar heb ik dat nog gehoord. Niet dat ik echt tégen een nieuwe spelling ben, boycotten enzo -zoals enkele Nederlandse kranten- dat zegt mij niks. Nothing ever stays the same, is het niet?

Dus:

  • tevoorschijn - te voorschijn
  • paardenbloem - paardebloem
  • paddenstoel - paddestoel
  • vipruimte - vip-ruimte
  • coauteur - co-auteur
  • re-integratie - reïntegratie
  • Moederdag - moederdag
  • Eskimo - eskimo
  • middeleeuwen - Middeleeuwen
  • bullenpees - bullepees

om maar enkele aangepaste woorden te droppen. Die in het vet zijn juist!

Voilà, en nu maar hopen dat mijn post zelf niet bulkt van de erreurs.

Oh ja en nog heuglijk nieuws: MTV is jarig. De grondlegger van mijn persoonlijke zapcultuur wordt vandaag 25. Hip hip.

2 reacties:

Het zou nu nochtans logischer moeten zijn, al krijg ik meer en meer het gevoel dat ik niet meer kan schrijven en twijfel ik over de simpelste woorden...

Al was ik er eigenlijk nooit echt goed in ;)

Goed dat ge erbij zet welke de juiste zijn, want ik had het eerlijk gezegd niet kunnen raden...